FN Blog / Oktatás / Tananyag mixelés
Nyomtatás Betűméret
Tananyag mixelés 2008-12-31 17:02:59
Rokon szakmák: tananyagfejlesztő és mixer

Tavaly meg előtte tartottunk kollégáimmal  work shop oktatásokat nagy vállalatoknak, hogy mi is az e-learning és hogyan kell azt alkalmazni. Az ilyen több napos oktatásokon sokat kell beszélni és illendő, hogy egymás előadásait is meghallgassuk. Közben meg azon lehet töprengeni, hogy amit mondunk, azt a hallgatóság érti-e. Az egész e-learninges távoktatós „cuccot” ugyanis elég nehéz megértetni egy nap alatt olyan emberekkel, akik nem tudnak róla semmit. Egy ilyen alkalommal találtam ki, hogy az e-learning tananyagkészítést egész jól el lehet magyarázni az italkeverés analógiájával. Íme:

Készítsünk el egy Highland Coolert és közben megértjük a tananyagkészítés fontos mozzanatait is! Hozzávalók:

4 cl Whisky, 2 kiskanál angostúra szirup, 2 cl citromlé, 1 cl cukorszirup és gyömbér üdítő a feltöltéshez, díszítés citromszelet vagy/és citromcrusta, virág, cseresznye, bármi, ami a firsseség látszatát erősíti.

 

A koktél és a tananyag közös vonása, hogy „mixelés” eredménye. Hogy a koktél finom legyen, ismerni kell az arányokat és a készítés módját. Hogy a tananyag tanulható legyen és tudást adjon át, érteni kell a tartalomhoz és az oktatásmódszertanhoz. Hogy pontosan célba érjenek, mindkettő kínálatánál ismerni kell a célcsoportot! 50 éves férfiaknak ne ajánljunk Szex on the beach koktélt, tini lányoknak meg ne próbálkozzunk Manhattannel. Az előbbit már csak a neve miatt sem fogják meginni, az utóbbi pedig nagyon száraz a fiatalok ízlésének.

A koktél alapanyaga mindig valamilyen nemes párlat. Ahogy a tananyagé a szöveg. Az érlelt és sok munkával ütőssé varázsolt párlat a jó ízhatás alapja. Ahogy a megfelelően kidolgozott szöveg a megértés alapja.

Nem szabad túlzásokba esni! A méregdrága VSOP, XO, 12 vagy 20 years old jelzésű szeszek feleslegesek a koktélhoz. Mint ahogy a Gilgames eposzból sem csinálunk e-learninget a jelenések könyvéről nem is beszélve. De ne próbálkozzunk Péter Pál féle Matróz italokkal pusztán spórolásból és bátran rúgjuk ki a szerzőt, ha a wikipédiából dolgozik és a klaviatúrán csak 3 billentyűt ismer: Ctrl c és v.

Az üzletekben kapható márkásabb whiskyk megfelelnek a célra. Ahogy a jól érthető világos (blonded, és nem blended!) szövegek is.

A koktél további szeszes vagy sűrűbb alapanyagai (likőrök, szirupok) általában arra szolgálnak, hogy kihozzák az alapital rejtett zamatait, új ízeket érjenek el együtt. De nem utolsó sorban fontos a színhatásuk, mert a koktél egyik lényege éppen a színében van. Ezek e-learninges megfelelője a kép, hang, multimédia. Ezek elegyéből kapjuk a legjobbat, amit emészteni is tudunk és finomnak is találjuk. Tehát megértjük és érdekes is egyben.

A mixerek által használt shakerben történik a titok. Amikor az összeöntött italok önálló új szubsztanciává válnak. A rázás közben születik meg a koktél. Ahogy az e-learning tananyag is szerkesztő programmal készül.  

A mixelés önálló tudomány. Pár profit itt láthattok: 

Egy kedves hölgy

Ügyes fiúk

Egy tananyaggyártó shaker

Fontos alapszabály! A koktélok keverve nagyon ritkán adnak jó eredményt. Mert az alapanyagok keverés mellett "kiütik" egymást, zavarosak lesznek. Így csak néhány speciális koktél készülhet. Ahogy a tananyagban sem szerencsés össze nem illő tartalmakat kevergetni. Az összhatás rázásra valósul meg.

A long drink nevét onnét kapta, hogy a jól összekevert alapokat felöntjük valamilyen könnyű itallal. Ez lehet jéghideg szóda, gyümölcslevek, szénsavas üdítőitalok. Ezzel „fogyaszthatóbbá” tesszük amit kevertünk. Didaktikus gondolat ugye? Egy téli estén a kandalló előtt elmélyedve nyílván whiskey zoom. Mert van rá idő. De munka után hazafelé inkább egy cooler, hogy másnapra is tiszta maradjon a fejünk. 

Ha megvagyunk a szerkesztéssel – összerázással és felöntöttük üdítő melléklettel és egédlettel, akkor jön a díszítés. Ez adja a koktél végső arculati elemeit. Néhány ital esetében ez annyira jellegzetes, hogy messziről fel lehet ismerni őket. Pl. a mojitót.

Az arculati elemek teszik eladhatóvá művünket. Ez szólítja meg a célcsoportot, ez teszi kívánatossá munkánk eredményét. A koktélok általában friss gyümölcsökkel, menta ággal, kompóttal, maraschino cseresznyével vannak díszítve. A citrom és a narancs héja azért is kiemelkedő, mert nemcsak szép, de további illó olajokkal teszi gazdagabbá az ízhatást.

Minden koktél csak a neki megfelelő pohárból esik jól. Ahogy a tananyag is megkívánja a maga hordozóját. Papír vagy képernyő, kicsi vagy nagy. Pl. ez ugye elég prosztó, nem igen itatja magát:

 

Ahogy ez sem egy öröm, ha tanulni kell:

 

Amikor a koktél kész, akkor tálcára vagy pultra kerül. A tananyag meg internetre…..

Ezúton is boldog 2009-ediket kívánok mindenkinek!  

 


Cimkék: tananyag, mixer
15 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

1. Szirmai Ottó 2009-01-01 13:48:07
"Nadjon" tetszik!

B.U.É.K

Szóljon hozzá!