FN Blog / Oktatás / Már megint a digitális tábla?!
Nyomtatás Betűméret
Már megint a digitális tábla?! 2008-09-03 12:19:32
A digitális tábla a tanárról szól. Nem a Te gyerekedről.

Digitális tábla megint offenzívában van!

Írtam már a digitális tábláról. De most megint kell. Mivel évek óta foglalkozom e-learninggel és a korszerű oktatási eszközök adta módszertanok napi gyakorlatában élek, érzékelem milyen képességek és ismeretek fejlesztésével kellene foglalkozni. A cél világos, az ország gazdasági kulturális feltételei diktálnak. (Ezek egy része a lemaradásról szól). Értelmes és együttműködő embereket kellene neveljünk és alkalmazható tudással kellene őket ellátnunk. Méghozzá gyorsan. Amennyire lehet.

Ehhez nem egy - és itt a lényeg az egyen van - eszköz erőszakolása a megoldás. Akármilyen jó is az. (Vagy jó lehet, mert azért várjuk meg milyen oktató programok készülnek majd hozzá). 

Az IKT eszközök olyan alkalmazási lehetőségeit fejlesztették tovább az elmúlt pár évben, amelyek alapképességeinket tudják megjeleníteni, erősíteni. Irni, rajzolni, számolni, tervezni, beszélni, énekelni, átalakítani, újat létrehozni...... képesek vagyunk megismerni a világot valamilyen tevékenység közben. Nem kellene egész nap ülni és nézni egy embert, aki vetít valamit az életről.

Amióta a gép kommunikál és rajta keresztül mi emberek kommunikálunk, átalakítunk és megosztunk, azóta nem tartható egyedüli módszernek az egyoldalú (tanár magyarázatára épülő) ismeretközlés. Nem visz előre ennek a módszernek a további erőltetése. 
 
Az oktatás módszerének, az iskola belső világának és mindennapjainak hasonlónak kell lennie ahhoz a világhoz, amibe a diákok kilépnek az iskola után. Érvényesülésüket és munkahoz való jutásukat az fogja jobban támogatni, ha 16 - 18 éves korukra képességeiknek megfelelő IKT eszközöket kezelnek rutin szinten, nagy biztonsággal és kreativitással. A digitális tábla nem ez az eszköz.
 

 


Cimkék: politika, oktatás, digitálsi tábla
27 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

5. jenei zsolt 2008-09-05 17:21:14
kedves ottó! örülök, hogy jelentkezel :))))

az Altamira Barlangban az ilyesféle oktatás helyén való volt. bár a mammut ismertetése ott sem tekinthető a telje kurzus megvalósulásának, hiszen még el is kellett tánolni, legyártani a lándzsát és begyakorolni az elejtést és a feldolgozást. a tábla és a rajz, mégha digitális is, ismertet. én meg azért aggódom, hogy a többi ikt eszköz, ami a sikeres vadászat többi képességét fejlesztné, az háttérben marad.

ungabunga nem kerül feláldozásra semmiképpen. ő a folyamat első és fontos szereplője.

a törzsi tanács szorgalmatos és igyekvő varázslói a Szent tűz mellett meg kell tervezzék a táncolás power point lehetőségeit, a fegyverek flash animációját és az elejtéshez vezető skype vagy torrent megoldásokat is. a blog és video megosztók meg a feldolgozáshoz kellenének majd.

ha a döntést rábízzuk az időre és egyéb birkáinkat áldozzuk a rajzokra, akkor a rajz a falon marad a mammut meg kint a vadonban, ahol majd mások elejtik és gyarapodnak belőle.

3000 év múlva pedig valaki ámulhat azon milyen titkozatos is volt az oktatás a kárpát medencében a digitális őskorban. kár hogy azokből az ősemberekből nem maradt fenn semmi és a kultúrájuk is elszállt a szélben....

és ezt nem csak én mesélem....

:)

4. Szirmai Ottó 2008-09-04 18:36:51
Kedves Olvasók!

Az Altamira Barlangban ül húsz "bézbol"-ütős ősember és bámulja a falat. A falon egy mammut rajza. Nekik már nem kell elmenni és saját maguknak tapasztalatot gyűjteni, mert jött egy ember - Ungabunga - és egy szupermodern eljárással projektálta az agyában lévő tudást a falra és így az ott ülő húsz tanuló megfosztatott a hagyományos ismeretszerzés lehetőségétől.
Összeült a Törzsi Tanács és Szorgalmatos Zsolt és Igyekvő Imre oktatási Törzsi Varázslók felszították a Szent Tüzet. Két nap és két éjjel vitatkoztak azon, hogy levágják é Ungabunga kezét, vagy ne.
Végül a döntést rábízták az Időre és egy bárányt áldoztak az Idő oltárán.
Jó!
Hát ezt csak a Nagyapám mesélte.

Üdv.
Ungabunga
3. Kakuk Imre 2008-09-04 13:22:24
Kedves Zsolti!

Én is híve vagyok - használom, alkalmazom - az elektronikus (technicizált) pedagógiának. Per p. megálltam a prezentációnál, nem azért mert one-man-showként működtetem, hanem mert időt tudok megspórolni vele. Vetítek, mert sokkal könnyebb (érthetőbb és gyorsabb) megmutatni egy eseményt, tájat, folyamatot (töri,turizmusföldrajz, környezetgazdaság, etika, stb), mint körülírni. A fogalmi szintű megértéshez a tanár kell, aki "le tudja kommunikálni az összefüggések sémáit, kapcsolódásait. (Amiknek ált. nyomuk sincs a kedves fejében, azért alkalmaznak engem.)
Ami viszont fontos: Szerinted mennyi az esélye egy átlag-tanárnak arra, hogy az általa tanított épp 30-40 gyerek - tanuló - hallgató - éppen meg nem értett szintjén, melyik alternatív vonalat (modult) szerencsés választani? (Ahhoz, hogy a másik 12-40 is megfelelő és nem unalmas információt kapjon?)
Saját tapasztalat:
Multimédiás angol oktató csomag (országos oktató-program sőt rendszer). Ha jól emlékszem: 10-12 CD (Nem DVD, hanem csak CD). Kedves kollégám kiszámolta, hogy csak ahhoz, hogy végignézze a lehetőségeket (semmi kombináció meg ilyesmi) több mint 100 munkaórára van szükség.
Gyakorló, főmunkahellyel és feladattal (a gyerekek már nagyok) rendelkező tanár ezzel cca 2 év alatt tud elkészülni.Valaki próbált már utánaszámolni ennek a káosznak? Nem hiszem.
2. jenei zsolt 2008-09-04 11:42:50
kedves imre igazad van. végig gondolva amit írtál még egy szempont jutott eszembe. ha a tanár "one man show" keretében dolgozik a táblával, akkor óhatatlanul is összehasonlítási alapot ad a médiában futó egyéb oktató, ismeretterjesztő adásokkal. és nyilván ezekkel nem állhatja a versenyt. amikor a tanítóképző főiskolán gyakorló órát tartottunk, mindig rettegtünk azoktól a gyerekektől, akik a video vagy egyéb médiás (1987-et írtunk!) bemutatóinkra csak ennyit mondtak: őőőőő! ez a szar? nekünk otthon jobb van! ezek után nemcsak idője nem lesz készülni a táblával, hanem kedve sem.

az oktató anyagokról, amit írtál az nem teljesen igaz. ha "módszertanilag vektor egyenesen" van tervezve, valóban nincs belőle kiút. nem lehet eltérni belőle. ez a rosszul mediatizált tananyag. a jók nem lineárisan épülnek fel, több rétegben lehet gondolkodni, lehetnek benne elágazások, tartalom szűkítések, bővítések. vagyis módot adnak az oktatás közbeni improvizációra, a tanár figyelve a diákok érdeklődését más úton járhatja be az előadását! ezek a jó e-learning tananyagok jellemzői. ezt szokás modularitásnak is hívni. de nagyon észnél kell lenni ezek megtervezésekor. ilyenek valóban ritkábban születnek. az ok: a megrendelők pár hét alatt akarják elkészíttetni, ami nem ad időt igényes munkára. ez a veszély az NFT alapok felhasználásában is benne van. húzódik a kiírás, az EU felé a végelszámolás ideje közeleg, majd a végén kell megint pár hét alatt teljesíteni. ilyenkor már nagy a nyomás a tervezésnél a linearitás felé. arról nem is beszélve, ha a pályázatot olyanok nyerik, akik a pénzre mozdulnak és a munkát kiadják alvállalkozónak. pl. a nemzeti tankönyvkiadó is szereti az ilyen konstrukciót...
1. kakuk Imre 2008-09-04 09:00:05
1. Az interaktív tábla semmiről sem szól. Formálisan a "frontális" ("osztály")munkát erőlteti. Olyan helyzetben, amikor az egyéni fejleswztésen van a pedagógia hangsúlya.
2. Azért sem szól semmiről, mert a tanárok olyaqn idejére épít (felkészülés, előkészítés), ami nincs. Amióta a 40 órát leülendőnek tekintik.
3. Pokoli rossz a koncepció, miután a gyerek (felnőtt) eddig némiképpen rá volt, rá lehetett kényszerítve a vázlatkészítésre, lényegkiemelésre - és nb! a kézírásra. Ez az értő olvasás (nesze: "beszédértés") elengedhetetlen építőeleme.
3. Ha már pályázat van, minden tanterembe legalább 3-4 tábla kell - mennyezetnek felfordítva,összetolva, hogy a becsorgó eső ne a gyerekekre folyjon.
5.A gyerekek (felnőttek) most már iszonyatos indíttatást fognak érezni, hogy végigaludják (végig-mást-csináljanak) órán, vagy lazítsanak - "mozozzanak" - miutáőn a vázlatot úgyis megkapják óra végén. - feltéve ha működtetik a rendszert, mert a legtöbb iskolában a fénymásolásra sincs pénz - nem még a nyomtatókba patronra - vagy kiégett projektorlámpákra (a későbbiekben).
Hibás az egész rendszer.
AZ SENKINEK SEM JUT ESZÉBE, HOGY A NORMATÍVA 2002 ÓTA NEM EMELKEDETT (MÍG A KÖLTSÉGEK TÖBBSZÖRÖZŐDTEK)! AZ SENKINEK NEM JUT ESZÉBE, HOGY AZ OKTATÁSI ESZKÖZÖK, MŰKÖDÉS NEM GDP-SZÁZALÉKBA, HANEM FORINTBA KERŰLNEK?!

Ja igen: készülnek az oktatóanyagok is. Szerény észrevételem:
Mennél bonyoölultabb, mennél "technikásabb" egy oktatóanyag, annál precízebb a didaktikai algoritmusa - magyarán, annál kevésbé lehet eltérni tőle.
A tanár szüksége setén megállhat, eltérhet maqgyarázatban az óravázlattól, sőt a tankönyv logikájától is - részeket hagyhat ki, tehet hozzá. Itt ilyet nem tehet. Az átlagygereknek készült tananyag gyakorlatilag - korrekten - egyetlen tanulócsoportban sem használható.(Vagy nagyon "buta" lesz, vagy egy "második tanköünyv", amit újfent meg kell - krétás vagy filces táblával - magyarázni - vagy persze! az interaktívval, és kinyomtatni. Persze.

Szóljon hozzá!