FN Blog / Oktatás / Vállalatok és általános iskolák
Nyomtatás Betűméret
Vállalatok és általános iskolák 2008-08-19 09:54:07
Alig valamiben hasonlóak. De találtam egy olyan dolgot, amiben mégis. A tudás átadásának néhány "környezeti jellemezője" megegyezik....


Két dologra igyekszem figyelni mostanában. A vállalati tudásmenedzsment újdonságaira és az oktatás új módszereire, az IKT lehetőségeire. Nem gondoltam volna, hogy ilyen gyorsan találok egyezőséget a két területen.

A nyár eleján látogatttam el a CEO magazin által szervezett tudásmenedzsment konferenciára, ahol Noszkay Erzsébet ismertette a tudásmenedzsment kutatásának eredményeit. Elemezte az elmúlt pár év tendenciáit a nagyobb vállalatok tudásmenedzsment gyakorlatában. Ahogy haladt előre a különböző korszakok jellemzőin, úgy vált egyre ismerősebbé a dolog.

A tanulmány részletesebben itt érhető el.

Az IKT megjelenésével és gyors térnyerésével a tudás közvetítésében, a vállalatok hasonló viszonyulási folyamaton mentek át, mint az iskolák. Elöszőr a technika mindenhatóságában hittek: majd a géppel könnyebb lesz! Aztán a szervezésben látták a megoldást: pontosítsuk feladatainkat, mert elveszünk a részletekben! Az u.n. 3. generáció pedig a közösségformálás lehetőségeit helyezi előtérbe: dolgozzunk együtt, mert akkor gyorsabb lesz és hatékonyabb.

Látszólag ugye semmi köze egy pénztermelésre szakosodott közép vagy nagyvállalatnak a gyerekek oktatására létrehozott jellemezően állami intézményhez. Mégis. Nem lehet nem észrevenni, hogy amit a tudásmenedzsment kutatás a vállalatok gyengeségeiként ír le, azokban az iskolák is gyengélkednek.

Rossz a tudásvagyon feldolgozása
Ez vállalati szinten azt jelenti, hogy a vállalatok döntéshozói alig ismerik munkatársaik, beosztottaik tudását. Sem szakmai, sem az egyre fontosabbá váló u.n. tacit tudásukról nek rendelkeznek információval. Iskolai szinten ez úgy értelmezhető, hogy nincsenek folyamatos visszacsatolások az iskolába járó gyerekek tudásának állapotáról, változásairól. hiányoznak a féléves, éves vagy a több évet összegző felmérések. (pl. Amikor egy iskola ma azt állítja, hogy matematikából erős az oktatás, akkor indokolni csak azzal a pár matekverseny helyezéssel tudja, amit néhány jó képességű tanulója elért. De nem rendelkezik az osztályok és évfolyamok matematika tudását feldolgozó, bemutató adatbázissal).

Az együttműködés nem hatékony
Ez vállalati és iskolai szinten ugyanazt jelentheti. Sem a belső, sem a külső együttműködés nem célozza a hatékony és sikeres feladatmegoldásokat. A vállaltnál annyiban magyarázható, hogy a piaci versenyben nem mindig világos kivel kell együttműködni. Az iskolákban ez egyszerűbb.

Alig használnak tudásmegosztó alkalmazásokat
Ez vállalatokra nézve kínos kritika, mert ott a pénz és a lehetőség rendelkezésre áll. Vannak olyan szakemberek, akik ezt egy válalaltnál bevezetnék, használatát megtanítanák. Az iskolák számára ez egy nagy lehetőség. A korszerű tudásmegosztó alkalmazások még csak pár éve vannak jelen, de pozitív tény, hogy léteznek ingyenesen elérhetőek. Itt is csak a bevezetés ideje alatt jelent kiadást.

Nyíltság hiánya
No comment. Erről újat és okosat nem tudok írni. Ez jelenleg életállapot Magyarországon. Körbe vagyunk véve nagyon demokratikus és magukat nyílt embernek valló, oxigént lélegző létformákkal.

Befektetés a tudásvagyonba
Ez a vállalatoknál a munkatársak képzését jelenti. Ennek ellenére a jó példák száma kevesebb, mint a rosszaké. (Elég egyértelmű, hogy a csapatépítő tréningnek álcázott berúgások nem a tudásvagyon gyarapítást szolgálják). Az iskolákban ez egy érdekes felvetés. Az iskola alapfeladata a tudásvagyonba való közösségi (állami) befektetés. Ebből az is következhetne, hogy az iskola működésébe be lehetne vonni a gyerekek fejében lévő tudást. Az alternatív pedagógiai módszerek erre érzékenyek, a hagyományosnak nevezett iskolai gyakorlat nem. (Pedig Makarenkó említi :)). Egy vállalatnál a befektetés az érthetőbb fogalom, ott a munkatársak fejében lévő  tudásvagyonra kell irányítani a figyelmet. Az iskoláknál, ahol a tudás, az ismeret munkaeszköz, ott inkább ennek a befektetési sajátosságait lehetne jobban értelmezni.

Pár link a témához:

Használd!

Tudasmenedzsment.lap

Egy kiadvány a tudásmenedzsmentről.

Egy cikk a tudásmenedzsmentről.

Könyvajánló

 


Cimkék: tudásmenedzsment, oktatás, fejlesztés
7 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Szóljon hozzá!