FN Blog / Oktatás / Magyar Telekom és a tudás elhagyása...
Nyomtatás Betűméret
Magyar Telekom és a tudás elhagyása... 2008-06-20 13:14:44
Volt szerencsém az életben egy multinacionálisnál dolgozni, méghozzá a szakmámban. Sajnos a kivégzésére érkeztem egy dolognak, amit úgy hívnak: belső vállalati oktatás.


A tény: A Magyar Telekom 2007. decemberében megszüntette a vállalati képzéseit ellátó igazgatóságot. Pár munkatársat megtartott szervezői feladatokkal, de a többséggel leszámolt, a tevékenységet kiszervezte. A kirúgottak egy része önálló Kft.-ben folytatja a képzések bonyolítását.

A megoldás nem szokatlan, de ami miatt érdemes róla pár szót ejteni, az egyrészről a vállalat mérete (több ezer alkalmazott), presztizse a magyar szolgáltatók között, másrészről a távlati jelentősége egy ilyen döntésnek.

Ahonnét indultak: A történet még a Magyar Postánál kezdődött valamikor a ’70 es években. Aki emlékszik még az irányítószám bevezetésére, és látta annak idején a posta tájékoztató filmjét a korszerű japán berendezésekről (amelyek a leveleket az irányítószám alapján válogatják), az kicsit képbe kerülhet honnét indult a postai alkalmazottak képzése.




Az egyre korszerűbb technológiák bevezetésével aztán folyamatosan bővült a képzések száma és rendszere is. Ez feltartóztathatatlan volt a ’80-as ’90-es években. Már MATÁV Rt. színekben megvalósított digitális adatátvitel és a korszerű információközvetítést lehetővé tévő technológiák komoly képzési potenciált igényeltek. Éltek is vele. A vállalat még a postától öröklött katonás rendben szervezte meg képzési központjait országszerte.


Aztán jött a Telekom és mindent megvett. Bölcs gyarmatosítóként sokáig nem nyúlt a MATÁV nagy létszámú és egyre inkább improduktív szervezetéhez. De megjelent a Pannon, betört a piacra a Vodafone és jöttek a kisebb szolgáltatók is. A cég is haladt a korral, ekkor már megvolt a WESTEL és az AXELERO is. A gyorsan változó igények egyértelművé tették: az adatátviteli alapszolgáltatásokból nem lehet megélni. Az alkalmazottaknak még igen, de a vállalatnak a tőzsdén már nem. Haladni kellett a korral, gazdaságosabban működni, termelni. A magyar piac nagyobbik része pedig adott.

A MATÁV elkezdte a Telekom pedig befejezte azt a szponzorációs stratégiát, aminek eredményeképpen a cég támogatta az egyetemi kutatásokat, a felsőoktatást, az akadémiát, általában a tudástermelést. Létrejött a Mindentudás Egyeteme, ami olyan sikeres lett, hogy a tervezett egy év helyett 5 évig tartott. (Mint egy igazi). Közben a saját képzéséi rendszerét is fejlesztette. Egy nagyobb volumenű kutatás és fejlesztés eredményeképpen létrejött egy komoly távoktatási potenciál, az informatikában és az adatátvitelben otthonosan mozogva kifejlesztettek egy színvonalas e-learning keretrendszert, benne több tucat tananyagot, folyamatossá váltak az online közvetítések vállalaton belül és kívül. 


Úgy nézett ki, a vállalat elkötelezett a korszerű távközlési rendszerek előnyeit felhasználó távoktatási megoldások és a hozzá kapcsolható tudásközpontok támogatásában. (Tudom, ennek keserűen ellentmond, hogy monopolhelyzetével visszaélve sokáig aranyárban mérte az internet szolgáltatásait, amivel igen visszavetette az ország fejlődését, de a multiknál ez a kettős erkölcs nem szokatlan jelenség).    

Summa summarum, szépen alakult a vállalat viszonya az oktatáshoz, a tudástermelő szférához és ebből helyesen merített energiát a saját képzéseinek fejlesztéséhez is. 2007-ig. Aztán történt valami, aminek okán átalakult a vállalat. Sugár lemondása a T-Mobile-tól volt az első komoly változás, és jött sorban a többi. A mobilos és az internetes cégek beolvasztása, a vezetők egy részének a koncepciós eltávolítása és a gyors leépítések. Az elmúlt két év eseményeinek a fedőművelete az egységesítés lett. A „mindent összevonni”, - gazdaságosabban működni. A márkák helyesírási sokszínűségének megszüntetése persze kifelé jól hangzik. Az indoklás szerint a vállalat megromlott gazdasági mutatóinak a javítását kell végezni. (Van más elmélet is, miszerint a Telekomot fajsúlyos támadások érték felvásárlási szándékkal, de erről még kevesebb látott napvilágot a sajtóban).

Legyen az új vezetés gondja, de az oktatás kiszervezése azért is figyelemre méltó, mert egyszerre zajlik az egységesítéssel. Ha az ügyfelek maximális kiszolgálása a cél, akkor éppen most lenne szükség közös vállalati nyelv megteremtésére, egységes fogalmi rendszerre és viselkedési normákra. Ezek oktatással biztosíthatóak. A Telekomnál régóta dolgozók markáns véleménye, hogy az új menedzsment képtelen lesz egy vállalati kultúrába fogni a nem kicsit feudális Posta – Matáv – Telekom vonalat a keményen amerikai stílusú T-Mobile-al, és a lazább, fiatalosabb kultúrát képviselő T-online-al.

Ahová érkeztek: A vállalat fokozatosan feladja a tudástermeléshez fűződő kapcsolatait. Nemcsak a Mindentudás Egyetemének a megszüntetett támogatásáról lehet beszélni, hanem a széles alapon megvalósuló egyetemi kapcsolatokról és a saját képzési potenciál felszámolásáról is. Ami ebben a kapcsolatrendszerben összegyűlt az nem kis érték. Még akkor is, ha ez nem egységes és rövid idő alatt nem lehet célirányosan alkalmazni.

Hogyan maradhatna ez meg? Hogyan hasznosulhatna tovább? A személyes tudásnak, az eljárásoknak, a feldolgozott és digitalizált előadásoknak és a tananyagoknak olyan halmazáról van szó, aminek további rendszerezése és egyben tartása éréket képvisel. (Akár piacit is).  Sajnos a felhalmozott tudásvagyon megőrzésre és hasznosításra nem látszik működni semmilyen stratégia. Erősen fennáll a lehetőség, hogy zöme idővel végleg megsemmisül. A Telekomra jellemző hozzáállás a piacképes vagy értékes dolog tekintetében elég aggasztó. Keveréke a multi vállalatok által diktált üzleti érdekeknek és a kirekesztős magyar hagyományoknak. Esszenciája: Amit megtehetsz a piacon azt csináld meg, amire nincs időd, embered azt ne csináld meg, de ügyelj arra, hogy más se csinálja meg, más se hasznosítson semmit. Erre sajnos sikeresen szocializálják a fiatal menedzsereket, akikre a vállalat épít.

Amerre mennek: Nem világos. De egy biztos. A Telekom társadalmi szerepvállalása jelentős mértékben változott és ez a változás még tart. A tudáshoz, mint értékhez a viszonyuk megváltozott, az eseményekből az következik, hogy valami másnak kell jönnie.


Cimkék: telekom, oktatástámogatás
20 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Szóljon hozzá!