FN Blog / Oktatás / Még egy kicsit az iskolai agresszióról...
Nyomtatás Betűméret
Még egy kicsit az iskolai agresszióról... 2008-06-13 14:08:56
Nem akarom a témát túlragozni, de még valami eszembe jutott.
Annyira egyértelmű, hogy a társadalmi szétesettség a mindennapi agresszióink egyik gerjesztője. Aki már élt és figyelt az átkosban, az tapasztalhatta, hogy MI MAGYAROK elvárjuk a velünk szembeni „európai bánásmódot”, de visszafelé csak a lopáson, kibaszáson, lenyúláson jár az eszünk. Erre a modellre simán rácsúszott a rendszerváltás okozta erős változás a személyközi kapcsolatainkban. A megváltozott időkezelés, a gyorsabb, feszítettebb életmód, stb. nem sorolom. A kettő igen durván erősíti egymást.

Ha megnézünk ma bármilyen magyar helyzetmegoldást a közlekedési vitáktól az iskolai problémákig ugyanez a gond. Mindenki elvár a másiktól valamilyen viselkedést, ezt valamilyen elképzelt idea alapján teszi, de a maga oldaláról inkább kivár. Vagy a legprimitívebb megoldást akarja a másikra rákényszeríteni. Pedig a helyzetek úgy oldódnak meg, ha mindkét ember legalább annyit beletesz a szituációba. Pl. értelmesen beszél.

Néha egészen elképesztő, hogy mennyire nem hajlandóak az emberek kommunikálni. Semmi olyanra nem vehetők rá, ami egyeztetést igényel. Az agresszióhoz vezető út nem mindig ugyanaz. Amikor valakinek eldurran az agya, az ugye egy helyzet. De ilyenből van a kevesebb. A veszekedéshez, az ütésváltáshoz mindig jól érzékelhető folyamat vezet. Aminek mindig, unos untalan a kommunikáció hiánya az oka.

Az iskola ebben a tekintetben nagyon szorult helyzetben van. Az iskolán kívüli világ és az osztálytermek hangulata, a viselkedési normák, a szűk folyosók, a nagyon eltérő családi háttérrel rendelkező gyerekek – szinte mindent felsorolhatnék, ami ma egy átlagos magyar iskolára jellemző - pillanatonként szülik a konfliktushelyzeteket. A gyerekek egész egyszerűen nem azt látják kint, amit kérnek tőlük bent.  Nem csoda, ha ez idegesíti őket. A tanárokat meg az idegesíti, hogy nem tudnak hatni a tanulóikra. De egyeztetni erről egyik sem akar…. nincs hozzá mintája.

Ez nemcsak a viselkedésben van így. Ami a tudást illeti méginkább ez van. Ezért nagyon idegesít minden hivatalos megszólalás oktatásügyben. Egész egyszerűen nem tudják miről és mit beszélnek.

Szomorú ez, mert aki nem tud az új világban kommunikálni, az lemarad. Mert ez a világ erről szól. Akinek minden energiája arra megy el, hogy védekezzen, mert nem tudja hányadán áll a világgal az cselekvésképtelen.


Cimkék: oktatás, agresszió
50 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

4. Szirmai Ottó 2008-06-17 20:30:54
A pedagógusoknak az a "feladata", hogy hat éves kortól egyre szigorúbban közölje a "deákkal", hogy nem csinálhatsz azt, amit akarsz! A neveléstudomány pedig "aztatat" mondja, hogy tíltani csak úgy szabad, ha közben felmutatjuk, megmutatjuk az alternatívát.
Na kérem, a mai pedagógus mit tud a gyermeknek felmutatni?
Fogd be a szád és tanulj, és akkor Te leszel a "Vadakat terelő juhász."
Igen!?
Igaz ez?
Akkor pedig mi az iskola feladata? Ha van feladata, akkor milyen eszközöket kap feladatának végrehajtásához. Jelen állás szerint az iskola csak arra való, hogy a következő nemzedéket lehetőleg hosszú ideig távol tartsa a munkaerőpiactól. Amikor a tanuló kilép a munkaerőpiacra a következő dologok történnek vele:
Az első variáció: becsapják és kifosztják.
Második variáció: karhuzogató zombit csinálnak belöle. A zombivá váláshoz az ismereteket nem iskolában, hanem a zombiképzőben kapja meg.
A harmadik lehetősége: Tényleg szükség van rá és elkezdik a kiképzését. A GE rendszere figyelemreméltó. Olyan hosszú, mint egy egyetemi képzés.
A negyedik opció: Itt talán fontos, hogy valaki hogy tanult, de ez az elenyésző kisebbség.
Na kérem:
A negyedik frakcióba tartozók azért "verik" a tanárokat, hogy nehogy elszúrják az idetartozók lehetőségeit.
A harmadik frakcióbeliek akkor verik meg a tanárokat, ha nem juttatják el őket a negyedik frakcióba. Mintha megtehetnék!
Az első és második frakcióba tartozók azért verik a tanárokat, mert így jobban telik az idő. Nekik az iskola csak felesleges időtöltés. Unatkoznak. Ők dolgoznának csak nem hagyják nekik.
Végül az egész társadalom veri a tanárokat, mert Őket könnyű, nekik nem szabad visszaütni.
Rájöhetne már valaki, hogy a társadalmi problémák megoldását nem lehet sok sok karizmatikus pedagógustól várni.
Vígan menetel sok ezer karimatikus pedagógus és sorra megoldja a magyar társadalom problémáit. Elmegy és lelki gyakorlatot tart azoknak a vállalkozóknak, akik nem fizetik ki az alkalmazottaik járandóságát és ebből sportot is űznek. Énekórát tartanak azoknak a magukról megfelejtkezett autósoknak, akik husággal győznek meg bennünket, hogy rájuk más KRESZ vonatkozik... és még sorolhatnám.
Tanulni kiváltság, lehetőség, jutalom. A társadalmi felemelkedés módja, ahogy azt gróf Széchenyi István mondotta: "A haza nagysága kiművelt emberfők sokasága!"
Akik ezt tudják azok nem verik a tanárokat.
Jézus, de elragadtattam magam. Bocsánat.
Üdv mindenkinek
Ottó
3. jenei zsolt 2008-06-15 12:26:49
emőke! a rohanó világ nem azonos a sok munkával. régen a pénzhajtás valóban sokat kivett az emberekből a második gazdaságban, fusiban, gmk-ban. de a mai rohanó világban a stressz nem a sok munkától van, hanem az állandó döntési helyzetektől. (vagy éppen a mukahiánytól) ebből régen kevesebb volt. ami feszültté tesz az nem a sok munka, hanem az állandósuló bizonytalanság és a belőle fakadó állandó döntések sorozata. nem legyen annyira elfogult. alig lehet hasonlítani a mi gyerekéveinket a maiakéhoz. őket a média is szocializálja. eggyel több közegben élnek! család, iskola, kortársak, média.... és ez a 4 nagyon nem egy ritmusra játszik nekik. ugye?
2. Rétsági Emőke 2008-06-15 12:05:23
Azért kívácsi lennék milyen kommunikáció hiány vezetett el a tanárverésekig, a tárukat szinte kivégző cselekményig?!
Mi is felnőttünk egy szintén rohanó világban (mert ugye mindig a pénzkeresés és a megélhetés vezérelte a szülőket). Mi is kulcsos gyerekek voltunk,nem jártunk még ezért lopni, nem öltünk , de akkor ezt még nem így kommunikálták. Ma divat mindent a szülőkre hárítani!De! Akkoriban a pedagógus nem kénytelen rossznak, hanem hivatásának tekintette a tanítást, nevelést.Ugye?A szocializáció elsősorban otthon alakul ki , másodsorban ahol a gyermek szinte fél életét éli.
Ez a világ ugyanolyan, mint 30 éve, csak 2008-at írunk.
Köszönöm!
1. M 2008-06-14 08:29:31
HOL TANULJON BESZÉLNI-
OTTHON LEGYEN CSENDBE,
ISKOLÁBA CSAK IRJON,
MUNKAHELYEN/HA VAN/
HALGASSON!

Szóljon hozzá!