FN Blog / Oktatás / Ballagjanak már el.....
Nyomtatás Betűméret
Ballagjanak már el..... 2008-05-01 13:09:27
Néztem tegnap a ballagásra igyekvő szülőket és diákokat. A sok virágot és a matrózblúzokat. Az jutott eszembe, vajon ma mit jelent ezeknek a fiataloknak a ballagás, az iskola befejezése.


Gaudeamus igitur…..

Aztán az is eszembe jutott, meddig húzható még katasztrófa nélkül az oktatási rendszer fejlesztésének hiánya. Hozzá kellene igazítani a mai műveltségi és gazdasági igényekhez. (Le se merem írni, hogy reform. Azt hiszem ez a fogalom vagy 20 évig üres marad).

Az elmúlt 18 évre, de talán az egész modern kori magyar politikára egyfajta nominalizmus jellemző. Megelégszik egyes konkrét dolgok megnevezésével, majd (ha szükséges, egyáltalán) azt igyekszik valamilyen jogszabályban megjeleníteni. Ezzel a dolgát befejezettnek tekinti. Ha törvény van rá, akkor végtelenségig lehet rá hivatkozni, mindenki megfogalmazhatja hozzá a viszonyát. A cselekvést, mint megoldást csak végveszélyben és akkor is felemásan alkalmazzuk. Erre a nem éppen kellemes nemzeti defektre 2002 után rátolódott a médiapolitizálás, az igazság suta indoklása modern eszközökkel. Mire gondolok?   A pártok a stratégiák ütköztetése helyett ilyeneket gyártanak.

1. klipp.

2. klipp.

Vannak közpénzből gyártott ismertetők is. Nyílván nem vehetőek egy kalap alá a fentiekkel, mert legalább színvonalasan próbálkozik valamilyen egységes fogalomrendszert terjeszteni. Számvetés arról, ami van, de semmit nem mond arról, ami lehetne.

Képmesék az oktatásról.

Képmesék weboldala.

Miután végignéztem az összes oktatásról szóló képmesét, semmivel nem tudom magyarázni azoknak az előadásoknak a színvonalát, amire a minap akadtam rá a neten. Gyurcsány Ferenc, Hiller István és Magyar Bálint megszólaltak.

Új iskola, új tudás.

Az oldal alján vannak, ppt formában. Közvetlenül nyílik.

Még a miniszterelnök prezentációja a legjobb, bár megoldásokat nem ajánl. Amit Hiller István előad, az teljeséggel elfogadhatatlan és színvonaltalan. A szóhasználata elképesztő (2008-at írunk!), az ajánlásai nevetségesek. Már az első mondat is: „Minden gyerek kezdhesse eséllyel az iskolát”. Hiller vajon hol él? Az biztos, hogy nem itt köztünk. Magyar Bálint hozza a szokásos értelmiségi okoskodást. Mintha nem ő lett volna a miniszter éveken át. Szép térképeken bizonygatja, hogy milyen sötét hely is Magyarország és alanyi jogon oktatná az angolt. Persze minden tanterembe lenne wifi hozzá.  Idáig sikerült tehát eljutni! Amit a politikusok előadnak egymásnak egy miniszterelnöki konferencián, annak semmi köze a valósághoz, semmit nem mondanak arról, mit és hogyan gondolnak megvalósítani. Csak sorolják a jelenségeket (nomináliákat), megoldások nélkül.

Az első és legfontosabb kötelességük lett volna a politikusoknak, hogy biztosítsák az információkhoz való szabad hozzájutást. Egy oktatási rendszert úgy lehet jobbítani ha megértjük, eseményeit évről évre követni tudjuk. Diákként, szülőként és iskolaüzemeltetőként.

Ha beírjuk a google keresőbe, hogy Nemzeti Alaptanterv (online), akkor egy dolgot tehetünk meg azonnal. Elolvashatjuk a NAT-ot pdf formátumban.

Klikk ide.

Ha ugyanezt megtesszük Britanniában, akkor az egész brit oktatási rendszer megnyílik előttünk, tantárgyakkal, tesztekkel, diákok beküldött dolgozataival, követelményszintekkel, szülői fórumokkal, stb. Szinte mindent meg lehet tudni. Íme. Katt a mondatokra.

A brit oktatási rendszerben oktatott tárgyak összes multimédiás anyaga és háttéranyaga kereshető formában.

A Brit Nemzeti Tanterv oldala.

A Nemzeti tantervet támogató oldal, ahol főleg diákok számára érdekes információk vannak.

Az összes oktatással kapcsolatos közszolgáltatás egy helyen.


A nemzeti tanterv által szabályozott oktatás úgynevezett kimeneti oldalát, vagyis a vizsgákat és a követelményszinteket kidolgozó hatóságnak is van oldala. (Valószínű független az oktatás bemeneti oldalát igazgató állami szervtől.)

Klikk ide!

Ezt itthon is meg lehetne tenni. Nem kellenek hozzá milliárdok. Csak folyamatos  tervezett munka.
Cimkék: oktatáspolitika
29 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

8. jenei zsolt 2008-05-05 17:31:39
egy tanár hozzászólására feltétlenül meg kell jegyeznem:
a tanárok feltétel nélküli szakmai és emberi védelme a támadások ellen, valamint annak az elismerése, hogy higul a szakma, azért az ellentmodás.
7. Diogenes 2008-05-05 14:13:56
Pár hónappal ezelőtt egy tanár (ha jól emlékszem Kiskunfélegyházán) az osztálytársai előtt fenékberúgott egy diákot, majd amikor az fájdalmában felkiáltott, hogy "jaj anyám!", a több mint 100 kilós tanár úr a hajánál fogva a földre kényszerítette és ott tartotta egy ideig. A város jelenlegi politikai többsége őt nevezte ki az összevont általános iskolák igazgatójának.
Persze, mondhatjuk azt, hogy nem vészes az eset, de azért ez (több hasonlóról is tudok) felveti a tanárképzés és a pályaalkalmassági vizsgálatok problémáját. Az ilyen embert a szakmának ki kellene vetnie önmagából, de konformizmusból nem teszi, hiszen ha a politika a helyén tartja, akkor ki mer megszólalni és kockáztatni az állását. Ahhoz öntudatos, tisztességes hozzáállás szükségeltetne.
Régen a tanító és a tanár valóban tekintély volt a településen. Manapság pedig ..., hát finoman szólva sem az. A szakma megtesz ezért mindent? Gyanítom, hogy nem.
6. Máté 2008-05-03 20:24:51
Szerintem szerkezetileg olyan alapvető gondok vannak mind a közép, mind a felsőoktatásban, ami csak az oktatást érintő összes kérdés együttes változtatása révén javulhat (pénzügyileg, szakképzettségileg, oktatási anyagilag, struktúrailag, stb.)
Azon szerencsés évfolyam tagja vagyok, akik utolsóként élvezhetik az ötéves egyetemi képzést, valamint középiskolában is megélhették és dolgozhattak együtt azon generációból kikerült tanárokkal, akik hivatásként választották még ezt a pályát, és nem azért, mert máshova nem vették fel őket egyetemre.
Egyetemista révén testközelből tapasztalhatom, hogy milyen "minőségű" és értelmű emberek választják a tanári pályát (személyes példa: matematikus szakos hallgatótársak, akiknek pénzügy szakosként én magyarázom az analízist! nem épp az inverz lenne a kívánatos?!). Féltem a jövendőbeli gyerekemet, hogy nem fog kapni megfelelő képzést! Ma az ELTE-n közel 30.000 hallgatót oktatnak, ebből megközelítőleg 27.000 tanári szakos. Évente, csak erről az egyetemről közel 5500 tanár kerül ki! És ez csak egy egyetem, a szegedivel, a pécsivel a veszprémivel és a debrecenivel együtt összesen mintegy 12.000 új tanár kerül ki a munkaerőpiacra évente! Hova képzünk ennyi tanárt?! Csökkenő gyerekszám mellett?! Nincs ráció! "Tömeges tömegképzés" van, aminek a minőség "issza meg a levét".
5. egy tanár 2008-05-03 05:40:25
Jómagam tanár vagyok. Öt éve tanítok, és eddig csak azt tapasztaltam meg, hogy fentről érkezik egy utasítás magyarázat nélkül, és nekünk azt szó nélkül végre kell hajtanunk. A tanárok nem hajlandók az "új" dolgokat alkalmazni? Ennél felületesebb megállapítást ritkán hallani. Azt már észrevettem, hogy a média felvállalta a tanárok lejáratásának feladatát, pedig fölösleges, mert az oktatásügy a pedagógusok túlképzésével jó előre elintézte már, hogy az iskolákban jog nélküli rabszolgák tanítsanak. Gond nélkül kiszállhatnak a jó tanárok ebből a rendszerből, senki nem sírja vissza őket, mert bármikor pótolhatók, bármikor találni mást helyettük, aki hajlandók éhbérért megalázni magukat. Ragozhatnám tovább, de várok, hátha tágul kicsit a látóköröd ...
4. jenei zsolt 2008-05-02 23:33:02
diogenes szigorú vagy. a tanárok tényleg nem a legnyitotabb réteg az újra, de olyan helyzetben tartja őket a rendszer, hogy tényleg csak saját kárukra tudnának változást elérni. pont az a dráma itthon, hogy az új nem a szükségszerű változás képében jelenik meg, hanem az ellehetetlenedés formájában. ameddig nem választják el a tanítást az iskola menedzselésétől és a tanórán kívüli "gyerektartási" feladatoktól, addig a tanárok a "több munka kevesebb pénzért" csapdájában maradnak. szerintem a tanárok kevésbé kerékötők, mint pl. az egészségügyben dolgozók. azok között vannak akik igen jól belenyúlnak a közösbe. majd hülyék lennének piaci alapon kezdeni bármit is. az oktatásban meg kökemény piaci szempontok alakultak ki, de hiába, mert nem lehet vele keresni...
3. Dobos tibor 2008-05-02 00:13:01
Én nem bántanám a pedagógusokat,hisz
lerombolták a tekintélyüket,kezüket megkötötték".Ha kevesebb a gyerek,miért kell 25-30 fős osztályokat vinni? Nem kéne a tanárokat elküldeni,ha az osztály létszámokat az európai normához vinnék le!Számtani lehetetlenség egy órán belül 30 diákkal teljes értékű órát tartani!Miért kéne száz tanárnak azonos elképzelésének lenni?Nem értem!Azért kéne a szakmai kongresszusokat újra bevonni,de a hatalom erről megfeledkezik!Nem a Pedagógusok hibája!De ez a probléma a többi szakma területén is fenn áll!Nem kell félre beszélni! A hatalom szakmát kirekeszteve hozza meg döntéseit,csak utólagos egyeztetéssel próbálkozik! Ezt a vak is látja"
    1 2    Következő 6 »

Szóljon hozzá!