FN Blog / Oktatás / Te miben vagy kreatív?
Nyomtatás Betűméret
Te miben vagy kreatív? 2008-04-22 19:30:10
A kreativitás fogalma végig kíséri pedagógiai éveimet. Először a tanítóképzőn foglalkoztunk vele. Tetszett.

Később az egyetemen, főiskolán, ahol oktattam nem került elő. Ott már nem szempont a tudás átadásának az ösztönző jellege vagy a megszerzett ismeretek alkalmazásának sokoldalú képessége. (Vajon miért?)

Pár éve elkezdtem dolgozni egy multinak. A Magyar Telekomról van szó. Felfigyeltem, hogy ott minden második ember minden 3. mondatában valami kreatívról beszélt. (A proaktívat most hagyjuk, az meg minden harmadik ember minden 2. mondatában fordult elő. Még szerencse, hogy a szaturációs piacot csak a hülye marketingesek használták prezentációkban). Elkezdtem figyelni mit is értenek alatta. Hát megérne egy alapkutatást. (Azt hiszem azt értik alatta, hogy a határidőből kifutott vállalást, hogyan lehet úgy 24 óra alatt megcsinálni, hogy ne legyen belőle pereskedés).

De hagyjuk a Telekomot, elég baja van enélkül is. Fontosabb, hogy a közbeszédben mit értünk ezen fogalom alatt. Az én gyerekem olyan kreatív! Mondják az anyukák, apukák. Sokuknak olyasmi jár a fejükben, hogy a kreativitás valami lehetőség. Páran közülük arra gondolnak, hogy gyerekük pár év iskola után, friss diplomával és finom öltönyben beül egy kreatív csapatba észt osztani és milliókat keres vele. Kétségtelen, hogy ez jól hangzik, de ilyenhez nem csak jó iskolák, jó gének, hanem páratlan lehetőségek és szerencse is kellenek.

A kreativitást nem lehet megtanulni. Ahogy a készségeket (kompetenciákat) sem. Ezek alakulnak. Szellem, jellem, környezet és szorgalom. Titkok. De működő titkok. (A zseni, mint tudjuk 99% munka, 1% zsenialitás).

Mit lehet csinálni? Mindenek előtt nem összetéveszteni az intelligenciával! És nagyon nem azt gondolni, hogy a kreativitás megtanulható. Vagy sok pénzt fizetni tandíj gyanánt olyan iskoláért, ami azt ígéri, hogy náluk ez elsajátítható. Ahogy intelligencia is sokféle van, szerintem a kreativitás sem független a környezettől. Van, aki ebben, van, aki abban kreatív. Azt kutatások bizonyítják, hogy az emberi lények kiskamasz korukban a legkreatívabbak. Akkor szinte mindenben. Utána már csak érdeklődési körüknek megfelelően. Aztán a többség már abban sem. (Utalva a fentiekre, ezért szokott néha pár fiatal milliókat hozni egy vállalatnak. De mindig csak az új, éppen induló üzletágakban, technológiákban! Meglátják, amit az elfásultak már nem).

Bonyolítja a helyzetet, hogy bizonyos tudományokabn kötelező a fiatalkori kreativitás. A matematika és számos természettudomány ilyen terület. De az u.n. humán területeken ritkán találkozni fiatal "kreatívval". Oda évek kellenek, még beérik a személyiség, ami feltétele az alkotásnak. A helyzetet bonyolítja, hogy valószínűleg itt is megvan a fiatalkori elgondolás, az új létrehozásának a képessége, de az eszközök csak idővel alakulnak hozzá. Szükséges az élettapasztalat, és mire megvalósítja elgondolásait, már idősebbnek kell lennie.Próbáltam a művészeteket is a humán tudományok "beérési ideje" alapján magyarázni. De Mozart és József Attila minden elméletet cáfol.

Az alábbi kis kreatív tréfát jó pár éve láttam egy francia lapban. (L'écho des savannes). Sajnos a lap már megszünt. Ezért nagyon megörültem, amikor ezt a You Tube oldalán megtaláltam. Klikk ide:

http://www.youtube.com/watch?v=2Dudq_C1Zls

Íme. Hogyan lehet a Calvadost, a bárpultot és a malom játékot összehozni egy teljesen új helyzetbe. Igen kreatív.


Cimkék: kreativitás, oktatás
24 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

5. kerék 2008-04-25 23:17:46
Kedves Jenei Zsolt!
igen igaza van, de akkor mi a magyar megfelelő?(hát most nem fogom főllapozni a "kis okost")
A tehetség Pl. brazil gyerek a tenger parton focizik:"5"-év elteltével, már a barcelona futballistája.
A kreatív:első mérkőzése és olyan dolgokat csinál, hogy ....
igen! valószínűleg a tengerparton elleste!
Ja! és olyanokat rendel egymás mellé ami nem szokványos!
üdv. kerék

4. jenei zsolt 2008-04-25 13:52:44
kedves kerék!
a tehetség fogalma nem teljesen egyező a kreativitással. a tehetség pl. az utánzást is magában foglal(hat)ja. lásd színészek, zenészek, irigy hónaljmirigyek. a kreatív pedig meglévőből újat képes létrehozni. minőségi változtatást csinál. olyanokat rendel egymás mellé, ami nem szokványos.

a kreativitás sok szülőnek a matematikát hívja be. pedig a matek mint a világot (viszonyaiban és mennyiségében)leíró nyelv nem sok lehetőséget ad a kreativitásra. ahogy a logikával sem fedik le egymást. ez a másik sztereotipia, ami a matek tanításával kapcsolatban felmerül. a matek inkább az elméletek ellenőrzésében jelent segítséget, nem az új kitalálásában. a gondolkodást erősíti nem a fogékonyságot az újra.

a közoktatás valóban ingyenes és szinvonalas lehetne. állami feladat, mert az iskola a kultúra terjesztésére is van. nemcsak az érettségire készít. (ezt sokan elfelejtik) a felsőoktatásban viszont tandíj párti vagyok. ahol az jól működik, ott mindenhol fizetős. a munkát, kenyeret, diplomát mindenkinek egy nagyon súlyos téveszme....
3. Kovács Gábor 2008-04-25 05:28:07
Kedves Jenei Zsolt!

Nagyon tetszett az írása a videó pedig fantasztikus volt .
Jót nevettem rajta.
Én azonban úgy látom hogy azért jó oktatással és megfelelő neveléssel (mint gyakorló apa tudom hogy nagyon nehéz) lehet segíteni a fentartását és esetleg fokozását (én a pl. a matematikán keresztül gondolom )
Bár az eddigi tapasztalataim a gyermekeim tanárairól nem túl fényes (tanulmányaim során én is találkoztam oktatóim között átlagos és néhány zseniális oktatóval.
Akik a monoton magolás helyett az anyag használható magját segítették megérteni és azt kiválóan tették ) Bízok benne hogy ez nekik is meg adatik.
Egy bizakodó APA
2. kerék 2008-04-24 22:30:19
Kedves Jenei Zsolt!
az ötlet jó, lehet rajta elmélkedni meg nevetni mint,azt Ibolya tette
(tull!)kreatívan!
nekem az a gyanúm, hogy Ön az ingyenes oktatás mellett tette le a voksát.Se baj!
a KREATÍVITÁST nem, hogy meg tanulni, még ellesni sem lehet:VELESZÜLETETT ADOTTSÁG.
hogy mi(Ki) a kreatív?egy jól tájékozott és aktív szellemi képességű nem tudományosan regisztrált magyar NŐ vagy Férfi!
Nem szakzsargonokat használó Menager,meeting work's man,feed back-es kö..ög,......stb.
Egyébként a videó, amit küldött
nagyszerű!!!
jókor volt az illető jó helyen, és nagyszerűen(kreatívan)megoldotta a helyzetet.
ui.szép magyar szó a KREATÍV!(????)
mennyivel csúnyább az, hogy TEHETSÉGES?

1. ibolya 2008-04-23 20:43:06
Tetszett,én nem vagyok tull kreatív
ezért nem írok többet.Jót nevettem.

Szóljon hozzá!