FN Blog / Oktatás / Tévhitek az internet iskolai szerepéről 2.
Nyomtatás Betűméret
Tévhitek az internet iskolai szerepéről 2. 2008-03-12 13:21:43
Min múlik a használat hatékonysága?

A IKT oktatásbeli szerepét nem tervek és szemléletek szerint kellene alakítani, sokkal inkább megteremteni a hozzáférések optimális összhangját. Mind a tanulók, mind a tanárok számára napi munkaeszközzé tenni az internetes kapcsolattal rendelkező számítógépet, készség szinten kialakítani a tartalom hozzáférés képességét és a kommunikációs lehetőségeket.

A korlátozott lehetőségeinket tudomásul véve, inkább arra törekedhetnénk, hogy abból az eszközrendszerből hozzuk ki a legtöbbet, amely rendelkezésünkre áll.  Én sem látom az értelmét annak, hogy a tegnap számítógépén a közelmúlt szoftvereit futtatva a tegnapelőtt pedagógiai módszereivel próbáljuk meg képessé tenni a jövő intelligens informatikai rendszereinek használatára a gyerekeket. (Komenczy Bertalan hasonlata).

Az IKT eszköz, amit minden ember a készségein túl a habitusának megfelelően fog használni. Tömeges méretekben vannak egyező használati módok, de kényszeríteni ugyanarra a felhasználásra, vagyis uniformizálni hiábavaló törekvés. Az emberi tanulást a technika nagyon megváltoztatja, kiteljesíti, de ettől a tanulás nem lesz teljesen technikafüggő. Az eredményes tanulást lehetővé tévő kulturális technikák továbbra is használatban fognak maradni.


A legjobb, hogy mindig elérhetővé váljanak a számítógépek és az interneten található tananyagok azok számára, akik készek használni. A jó tanulási környezetnek ösztönzőnek és követelmény állítónak kell lennie. A gyerekek nagyobbik része akkor tanul, ha azt elvárják és megkövetelik tőlük. Sok olyan fontos ismeret van, amelynek megtanulása nem megy könnyedén. A tanuláshoz szükséges erőfeszítéseket a gyerekek akkor teszik meg szívesen, ha olyan kultúrában nőnek fel, amelyik örömöt talál a gondolkodásban, értékeli a tanulást és tiszteli a tudást.
Az IKT megjelenése azért ilyen fontos az oktatásban, mert nem kerülhető meg a tanulási környezet egészének átalakítása. Ebben a tanulók készségei és a tanár személye a két lényeges tényező. A tanárnak kell kiigazodnia a könyvek, folyóiratok, filmek, munkafüzetek, feladatgyűjtemények, szoftverek, weblapok, másrészt az egyes diákcsoportok, illetve diákok kognitív és motivációs állapotai között. Ez a tudása hozza létre a továbbfejlődéshez szükséges kölcsönös megfelelések láncolatát. A tanulónak pedig képesnek kell lennie az eszközökkel bánni és tanulásra használni. Az IKT oktatsábeli használata nem a társadalom és az egyén szintjén működik. A legtöbb megnyilvánulásból ez köszön vissza. A szaksajtó cikkei, a konferenciák témái, a szakmai „megmondó emberek” nyilatkozatai mögött ez a modell érezhető. Az internet adta lehetőségek és az alkalmazások kiterjesztése, az új koncepciók megvalósítása nem a „rendszer” szintjén, hanem az egyes iskolákban történik. Az iskola és ennek szűkebb halmaza a tanuló közösségek nem hagyhatóak figyelmen kívül. A közösségnek kell az IKT alkalmazásának helyi alapjaiként működniük.


A számítógép – és általában az informatikai rendszerek – fejlesztésének egyik fő trendjét meghatározó döntés már régen megtörtént: a fejlesztők a felhasználó ember igényeihez és előfeltételeihez illeszkedő, így egyre könnyebben kezelhető gépeket igyekeznek készíteni. A hangsúly és a figyelem egyre növekvő mértékben helyeződik az ember-számítógép együttműködés humán komponensének felkészültségére.
Ami meghatározó lesz, az a tanulási környezet optimális feltételrendszerének biztosítása. A hatékony tanulási környezetet médiumpluralizmus és médium komplementaritás jellemzi. A számítógép az érett, biztos és megalapozott tudás továbbfejlesztésére a legalkalmasabb. Az iskola tanulási környezetének tanulást támogató kultúrát kell közvetítenie.

Nem bonyolult módszer a projektben végzett oktatás. Ez internetes számítógépet, alapkészségeket a használatához és időt igényel a tanulótól. Minden adat, információ a weboldalon található. Erre jó példa az alábbi eset. Nem a drága oktatóprogram vagy e-learning keretrendszer tanít, hanem a tanár. A tananyag előre rögzített és a megoldások lehetőségei jól kalibráltak. Az internet médiumként dolgozik, a megjelenítés és a kommunikáció a feladata.

Két oktatási intézmény a High Tech High San Diegóban és a New Tech High Napában használ olyan oktatási formákat, amellyel teljesen újra alkotja az iskola fogalmát. A részben Bill és Melinda Gates Alapítvány által létrehozott iskolák kombinálják a legmodernebb technológiákat a hagyományos tanítási - tanulási formákkal. Például egy jellemző tantárgy a New Tech High képzésében az „Elnök dilemmája”. Ez az 1970-es olajválság szimulációja, és a diákoknak meg kell próbálniuk az amerikai elnök tanácsadójának a szerepét eljátszani. Olyan döntéseket kell meghozniuk, amivel megoldják a válságot. A szereplők virtuálisan tartják a kapcsolatot egy chatroomon keresztül, így alkotnak egy tanuló csoportot. Minden adat, amit a tanulóknak ismerni kell a feladathoz, a projekt online „táskájában” megtalálható. A tanárokkal szabadon, e-mailen keresztül tartják a kapcsolatot és bármikor feltehetik nekik a kérdéseiket. (Newsweek magazin 2003. augusztus 25. „Children of tomorrow”) (Saját fordítás).

Nem gondolom, hogy az iskola újraalkotását jelenti a számítógép kihasználása, hanem egy hatékonyabb és izgalmasabb oktatási módszert, amit az alkalmazása tesz lehetővé. Az internet ebben az esetben a tudás alakításának az egyik csatornája, amin több irányú információáramlás zajlik. 


Cimkék: oktatás
133 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

2325. Babus 2017-05-11 05:35:22
:))))Üdv:Babus
2324. Babus 2017-05-11 05:35:07
Gratulálok!!!!!!Üdv:Babus
2323. Babus 2017-05-11 05:34:50
Legjobbak,szuper!Üdv:Babus
2322. Babus 2017-05-11 05:34:36
Legjobb oldal!Üdv:Babus
2321. Babus 2017-05-11 05:34:24
Remek oldal!Üdv:Babus
2320. Babus 2017-05-11 05:34:05
Gratulálok a remek oldalhoz!Üdv:Babus
    1 2 3 4 5 6 7    Következő 6 »

Szóljon hozzá!