FN Blog / Oktatás / Miben hisz a pedagógus?
Nyomtatás Betűméret
Miben hisz a pedagógus? 2008-02-20 08:10:40
Lényeges kérdés. A XX. század során a tanároknak a tanítás mellett eszméket is képviselniük kellett. Az egyház elgondolásait az emberről és közösségről, a trianoni csonkaság revízióját, a kommunizmus eszméit, a kádári vidám barakk ideológiáját.

A pedagógus közösségi lény. Ez teljes bizonyosággal ki lehet jelenteni róla. A magyar pedagógus pedig szereti az eszméket. Talán ez sem erős. A rendszerváltást követően, ahogy a hivatalos eszme megszűnt, annak hiányát a pedagógusok többsége valamivel pótolja. Ez rendben is van. Oktatni, nevelni sokkal könnyebb, ha rendelkezünk valamilyen koherens világképpel. Ha ezt nyíltan tesszük diákjaink elismerését is megszerezhetjük vele. A kamaszoknál már olyan formán is igaz, hogy nem fogadják el a mi világképünket, de tiszteletben tartják. A nagy kérdés mindig az, hogy ez a világkép minőségében és megjelenésében hogyan hat.

Engem kissé zavar, ha a tanároknál érzem a politikai indíttatású eszmék jelenlétét. Bár érteni vélem az okát. A magyar rendszerváltás nem hozott új eszméket, nem kellett „harcolni” nagyon a régi kimúlásáért. Ezért nincs is új eszme a láthatáron. Ami folyik, az a régi baloldali eszme csinosítgatása (az ezt képviselő párt kegyetlenségig menő liberális gazdaságpolitikája mellett), valamint a még régebbi jobboldali gondolatkör modernitási kísérlete (az ezt képviselő politikai párt igencsak állami és paternalista gazdaságpolitikai törekvései mellett). Az sem ritka, hogy egy tanár világképében keveredik a két nézet, finoman fogalmazva heterogén értékhalmaza van.

(Egy csepeli szakközépiskolát kísértem londoni tanulmányútra, ahol is a British Múzeum meglátogatásán az osztályfőnökük azzal az indokkal hagyta ki a látogatást, hogy nem kíváncsi az angolok által a világ minden tájáról összerabolt kincsekre. Máig nem tudom, hogy az idősebb hölgyet az ötvenes évek kommunista imperializmus kritikája vagy a rendszerváltás utáni jobboldal nyugatellenessége ragadtatta ilyen ostobaságra. A múzeum amúgy ingyenesen látogatható).

De a fiatal pedagógusok sincsenek könnyebb helyzetben. A pedagógusjelöltek között végzett felmérés szerint a kezdő tanárok világképét és a belőle eredő gyakorlati megoldásait sokkal inkább befolyásolja a saját diákévei alatt szerzett élmény és tapasztalat, mint a pedagógusképzésben eltöltött 3 vagy 5 év. Az új módszerekre, az átgondoltabb értékformálásra a pedagógusok csak a pár éves gyakorlat után az első pedagógus továbbképzéseken válnak nyitottá. Ez azt is jelenti, hogy a magyar oktatásban és nevelésben a változás üteme kódoltan lassú. A szétesett eszmerendszerek nem segítenek koherens világképet alakítani, a hozott tapasztalatok és minták pedig eleve évtizedes távolságból valóak.

Mégis miben lehetne hinni és képviselni? Mi adhat keretet a tanár megnyilvánulásainak? Mi hitelesíti a személyiségét?

Az utóbbit könnyebb megválaszolni. Bizonyára a pedagógiai kompetenciái, az általa oktatott tárgyakban megjelenő szakértelme, az iskola működésében betöltött pozíciója, személyisége és jelleme. 


Cimkék: nevelés
116 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

17. Melinda 2009-04-15 15:49:37
Kedves blog olvasók!

Szociális munkás hallgató vagyok.
A munkanélküli pedagógusok lehetőségeit próbálom blog formájában összeszedni, megismerni. A blog a szociális munka munkanélküliekkel kurzushoz készül. A teljesítés feltétele az is, hogy kommenteket, véleményeket kapjak.
Ezúton szeretném a segítségüket kérni a téma mélyebb tanulmányozásában. Ha valaki tud jó forrást, anyagot a témával kapcsolatban szívesen veszem a segítségét.
A blogomra feltett cikkekre várok kommenteket, véleményelet, illetve ötleteket mivel lehetne jobb az oldal.

A blog címe: www.ped-palya.blogspot.com />
köszönöm
16. jenei zsolt 2008-02-25 13:18:25
kedves hozzászólók....

köszönöm. ilyen sokan még nem szóltatok itt hozzá írásomhoz. két dolgot tennék hozzá:

nem mindegy miben hisz a pedagógus! persze, ne képviseljen rossz eszméket és alkosson olyan fetételek között, hogy ne mondhassák meg neki, mit képviseljen. de ha ezek fennállnak, akkor sem mindegy mit képvisel, mivel áll ki a katedrára. erre próbáltam utalni írásommal.

a másik: a rendszerváltás óta eltelt idő valóban rombolta az iskolát. de ennek direkt politikai okait azért nem jó túlhangsúlyozni, mert eltakarja egy fontosabb változás lényegét. a világon mindenhol gyökeresen megváltozott az iskola szerepe a 90-es évek során. megjelent az internet, a hálózat kultúrája és a tudásmegosztás szabadsága nagyobb lett. erről a politikai viták és silány formai - tartalmi kérdések napirenden tartása miatt alig folyik itthon szakmai vita. nagyon nagy árat fogunk fizetni érte. és ez nem csak egy miniszter felelősége. mégha ővé a legnagyobb is....

15. nyugdíjas 2008-02-24 15:11:17
Én abban látom a legnagyobb hibát, hogy a tanulók nagy %-nak nincs fegyelme, kitartása, azt tesznek amit akarnak. Sok esetben a szülő még támogatja is ebben. A pedagógus pedig nem fegyelmez, mert félti az állását. A szülők nagy része nem működik együtt a pedagógussal,nem látja,hogy legtöbbet a gyermekének árt, amikor látja,késő.S ebben a felgyorsult világban, a perifériára szorul,sok jó képességű gyermek.
14. Nemeskéri Zoltán István 2008-02-24 11:33:45
... az otthonokban a szülői igénytelenségben, (t. a kivételnek) látom a legnagyobb hibát. A TANÁROKNAK az alapok megléte után, a felépítményt kellene a nebulók számára megtanítani. ... de ha nincs alap, otthonról hozott? ... (pl. a négy számtani alapm., az értő olvasás, a helyesen írás.)Mert vallom, hogy ezeket, a családban kell, gyökeret eresztően megtanúlni.







(
13. Derevan 2008-02-24 09:45:16
"Mai nap"-nak igaza van. Helyesírás és nyelvhelyesség! A többi nem számít:) Egyszer megbíztam egy jó tanulót, hogy készítsen beszámolót az '56-os ünnepi műsorról..., egy leközölhetetlen cikk született. Pedig kiváló helyesíró volt.
Gondolkodni kell megtanítani a diákot.
Egy olyan középiskolában tanítottam, ahová mindenkit felvettek. A 2007/08-as tanévben, félévkor három olyan tanuló is akadt, aki 7! tantárgyból bukott, de a vezetőség "kényszerítette" a tanárokat, hogy pótvizsgát tehessenek (Nálunk félévkor is lehetett). Érettségiző osztályról beszélek... Kezdő tanárként látva a kialakult helyzetet elhagytam a pályát...
Ha mindenkinek érettségije vagy diplomája lesz, akkor ki fog házakat építeni?

12. Vabor67 2008-02-23 10:42:31
Re Klarissza! A kisérettségi célja véleményem szerint felkészítés az érettségire. Az első próbaérettségi tulajdonképpen.
Abban egyetértek Veled, hogy nem mindegy, hogyan csinálják. Például az én tapasztalatom szerint, az, hogy egy osztálynak mondjuk egy tantárgyból vagy kettőből egy délután kell lekisérettségizni, elég fapados megoldásnak érzem. Humánusabbnak tartanám, ha akár két-három napra elhúznák, s megszerveznék az osztályfőnökök, hogy ekkor is legyen a diákoknak, tanároknak ennivaló. Mert egészségileg, és a teljesítmény szempontjából is fontos.
remélem, van olyan iskola, ahol így is csinálják.
    1 2 3    Következő 6 »

Szóljon hozzá!