FN Blog / Oktatás / Frontálisan erősítünk
Nyomtatás Betűméret
Frontálisan erősítünk 2008-02-11 23:20:19
A "digitális palatábla" lesz a magyar oktatás csodafegyvere? Aligha. De szomorú nézni, ahogy szajkózzák sokan. Persze pénz van mögötte, benne, körülötte.

Nem akarok megnyílvánulni pro vagy kontra a digitális palatábla nevű csodaszer okán. De azt sajnálattal veszem tudomásul, hogy olyan eszköz mellett tette le a pénzt a kormány, ami nem gyorsítja a fejlődést, nem teremt esélyt az oktatási módszerek lemaradásának a felszámolásához. A földnek ezen a darabkáján, amit magyarok laknak, jelen állapotok szerint nem megy az emberei lények fejébe, hogy a kisebb (pl. iskola) és a nagyobb közösségek (pl. nemzet) fejlődését nem csak a technikai eszközök birtoklása mozdítja előre. Körülöttünk az egész világ rohamos léptekkel halad a könnyű és gyors kommunikációs megoldások felé. Tudást osztanak meg egymással, megbeszélik, átalakítják, újra felhasználják. Igyekeznek ehhez az eszközöket a tanulók ígényei szerint (életkor, érdeklődés) hozzárendelni. Politika szintjén pedig törekednek arra, hogy a tanulók lehetőségeik szerint könnyen hozzáférhessenek.

Az OKM úgy gondolja, hogy kiválasztott egy eszközt és ehhez fog majd igazodni mindenki. Tévednek. Rossz eszközt választottak. A frontális oktatás még villogó táblákkal (minek vajon a kifejezésbe a pala- ?) is csak egy és éppen gyengülőben lévő módszere a tudás közvetítésének.

A digitális tábláról részletesebben.

Nem vitatom, hogy a digitális tábla jó eszköz, mert az. De összevetve a rendelkezésre álló többi Információs és Kommunikációs Eszközzel, nincs rá érv, hogy stratégiai szerepet osszunk rá egy ország közoktatásában. A stratégiát emberi képességekre szokták alapozni. Nem eszközökre.

Az ígért 100.000 gyerek digitális betáblázása nekem kissé kevésnek hangzik.


Cimkék: oktatáspolitika
7 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

5. Schlotter Judit 2008-02-22 11:39:32
Sokáig tanakodtam, de nem bírom ki, hogy ne szóljak hozzá.
Részben egyetértek tanaris vélemyényével "Kritizálni vagy kifogásolni könnyű, megoldást keresni vagy pláne találni sokkal macerásabb..."
1. A "digitális palatábla" lesz a magyar oktatás csodafegyvere? Aligha. De szomorú nézni, ahogy szajkózzák sokan... Én a szjkók közül való vagyok, de pontosítsunk.
Az interaktív táblák és a digitális palatáblák 2 külön fogalom. Jó lenne, ha a témában olyanok írnának tényszerű dolgokat, akik legalább tudják, mit beszélnek.
2. Megint átesünk a ló tulsó oldalára? Végképp elüldözzük a frontális módszert? Nagy baj lenne... Miért gond, ha azt is lehet jól csinálni?
3. A pöttyös labda az egyéni, a frontális, vagy a csoportmunka eszköze? No? Mindegyik? Akkor a tábla miért ne lehetne?
4. Nem varázsol, nem villog, és ne vezessük félre az embereket!!! Egy eszköz, mely "JÓL ÉS SZAKÉRTELEMMEL" használva tényleg csodát tehet a tanárral, és a diákkal egyaránt! Egyszerűen azzal, hogy motiváltabbá válnak, és szívesebben dolgoznak együtt.
5. A stratégia most is emberi képességekre alapozott. Ajánlok egy jó fogorvost, eszköz nélkül... Belegondolni sem érdemes...
Folytathatnám a sort, de nem teszem. Csak egyszerűen ismerem a gyerekeket, ismerem a pedagógusokat, ismerem az interaktív táblákat, s mindben hiszek!!! Üdv.: sjud
4. jenei zsolt 2008-02-12 21:50:06
kedves tanaris! ez nem egy lehúzó írás. mint írtam: nem vagyok ellene. de annak igen, hogy most minden pénz a táblák körül mozog. ezt lehet tendereztetni, ehhez kell majd tananyagot készíteni. ehhez lesznek pályázati források. stb. tehát: másra nem marad. na most a tábla azért annyira nem új eszköz, mégha digitális is. ettől csak szépben látja a kölök azt, amit a tanár 30 éve úgyanúgy magyaráz. nem alakulnak készségei, nem fog tudni goggle keresőt használni tanulási célokra, nem szokja meg, hogyan kell megbeszélni, megírni és átvenni az ismereteket. ül majd a teremben és odafigyel ha érdekli. nem figyel ha nem. ez nem előrelépés. aktív, közösségi életet élő, korszerű eszközökkel kommunikáló diákok kellenek. nem táblát bámulók. a digitális tábla (mint frontális oktatási eszköz) a tanárról szól. nem a diákokról...
3. tanaris 2008-02-12 15:18:05
Először én sem értettem (se meg, se egyet). De jobban belegondolva rájöttem valamire: ez nem olyan, mint a fejkvóta vagy más normatív juttatás. amit a működtető (önkormányzat, esetleg a polgármester egyszemélyben) arra költ, amire neki tetszik. Ezt természetben vagy kapja, vagy a számla alapján fizetnek, és nem lehet kimagyarázni, ha nem található utólag... A fent jellemzett pedagógust a minisztérium vagy miniszter, esetleg kormány nem tudja garantálni, mert nem rajta múlik... Szóval értem a bejegyzést és a hozzászólást, és még egyet is értek velük (részben), csak éppen nem értem, mi a baj ezzel a táblával? Mit is kellene vagy lehetne helyette megoldásként bevezetni vagy ajánlani? Manapság szinte állandóan szembesülök a legkülönbözőbb kezdeményezésekkel kapcsolatban az azokat leszóló vagy vitató véleményekkel. Ami nem lenne baj, ha az elmarasztalás mellé a megoldási javaslat is szerepelne... Így aztán csak a rossz érzés és kilátástalanság marad, még ha kaptunk is valamit...Tehát honnan vegyünk alkalmas pedagógust? Talán nem képezünk megfelelőt - mi, pedagógusok... Talán azért, mert mi sem tanuljuk meg használni a "digitális palatáblánkat"? Vagy az egyszerűbb eszközöket mind használjuk? És jól? (Kritizálni vagy kifogásolni könnyű, megoldást keresni vagy pláne találni sokkal macerásabb...) Üdv: tanaris
2. Gerlán 2008-02-12 08:19:50
Igen, teljesen így van. A digitális palatábla (de mondhatnánk bármilyen más eszközt) nem pótolja például a rátermett, gyermekszerető, művelt, intelligens pedagógust. És szerintem ez hiányzik leginkább a magyar oktatásból... Egy rossz szakmunkásnak hiába adnak a kezébe egy csúcstechnológiát jelentő szerszámot, selejtet fog gyártani. Tehát amíg nem lesz elegendő, jó képességű tanár, addig palatábla helyett vegyünk valahonnan digitális pedagógust!
1. Gerlán 2008-02-12 08:19:04
Igen, teljesen így van. A digitális palatábla (de mondhatnánk bármilyen más eszközt) nem pótolja például a rátermett, gyermekszerető, művelt, intelligens pedagógust. És szerintem ez hiányzik leginkább a magyar oktatásból... Egy rossz szakmunkásnak hiába adnak a kezébe egy csúcstechnológiát jelentő szerszámot, selejtet fog gyártani. Tehát amíg nem lesz elegendő, jó képességű tanár, addig palatábla helyett vegyünk valahonnan digitális pedagógust!

Szóljon hozzá!